Sukces w biznesie nie jest zarezerwowany dla konkretnej płci. Mimo to największe osiągnięcia w branży przypisywane są mężczyznom. Niewielki odsetek kobiet zajmuje najwyższe poziomy efektywności w swoich firmach. Często kobiety te działają wspólnie z mężami, partnerami.
ARTYKUŁ KONKURSOWY LICZBA ODDANYCH GŁOSÓW :13
Mogło by się wydawać, że w szeroko pojmowanym biznesie stanowiska menadżerskie zarezerwowane są dla mężczyzn. Badania na uniwersytecie w Uppsali z 1998 roku przewidują, że 40% pozycji menadżerskich zdobędą kobiety dopiero w 2138 roku. Badania te nie uwzględniają wprawdzie przemian, które zachodzą lub będą zachodzić na przestrzeni tych lat, ale w pewnym stopniu dają obraz sytuacji w jakiej się obecnie znajdujemy.
Różnice w podchodzeniu do różnych spraw pomiędzy kobietami, a mężczyznami można by uznać za kluczowe. Mężczyźni są bardziej bezpośredni i skupiają się głównie na końcowych wynikach. Biznes stanowi dla nich priorytet w działaniu. Mówią: „Chcesz zarobić pieniądze? Chodź pokarzę ci jak to zrobić.” Kobiety natomiast skupiają się na interpersonalnych umiejętnościach. Wyrażają się w sposób pośredni, używając sytuacji jako pretekstu do rozmowy.
Innym czynnikiem wpływającym na to, że kobiety zajmują tak mało miejsca w biznesie jest rola stereotypów i oceny społecznej oraz zapomnienie o wielu wspaniałych businesswoman, które odniosły niesamowite sukcesy, wnosząc znaczący wkład w rozwój wielu firm i przedsiębiorstw. Na szczęście liczba kobiet-menadżerów znacząco wzrasta. Związane jest to ze zmianami w sposobie zarządzania. O ile do tej pory stawiano na racjonalne i rzeczowe działania oraz dyspozycyjność, to coraz częściej winduje się kreatywność, innowacyjność oraz umiejętność silnej współpracy.
Największą przeszkodą, która stoi na drodze kobiet do sukcesu są niewątpliwie trudności, wynikające z łączenia przez kobiety roli zawodowej z rolą żony i matki. Prowadzenie biznesu jest niezmiernie absorbujące, a przecież pozostają jeszcze obowiązki rodzinne. Ten czynnik sprawia, że kobiety, które sukces w MLM odniosły, cechują się systematycznością, wytrwałością i konsekwencją w dążeniu do celu. Dodatkowo podkreśla się wsparcie i pomoc rodziny i przyjaciół oraz wiarę w powodzenie mimo sytuacji trudnych. Połączenie tych wszystkich elementów warunkuje osiąganie sukcesów w biznesie przez kobiety.
Często podkreśla się, że prowadzenie biznesu nie jest jednoznaczne z sukcesem. Powodzenie w jednym obszarze życia może jednocześnie wpływać na problemy w innym. Kobieta na miarę XXI wieku potrafi doskonale odnaleźć równowagę pomiędzy sferą życia osobistego, a zawodowego. Potrafi zarządzać czasem i ludźmi. Posiada zdolności oratorskie oraz, co chyba najważniejsze, umiejętność reagowania w sytuacjach stresowych.
Fakt, że to kobiety stanowią trzon branży MLM, pokazuje, że doskonale odnalazły się w tym biznesie. Należy podkreślić ich rolę w przecieraniu szlaków polskiego MLM w latach 90. Zdobyte doświadczenie jest gruntem do odnoszenia dalszych sukcesów. W tym biznesie to przedsiębiorca decyduje, jak chce pracować, ile czasu może poświęcić na tę działalność i co chce osiągnąć. Pewnie dlatego ten model biznesowy stał się tak popularny wśród kobiet.
Nie pozostaje nic innego, jak życzy wszystkim kobietom mnóstwo pozytywnej energii i sukcesów w biznesie.
Kamil Bąbel