System MLM narodził się w Stanach Zjednoczonych. Data powstania nie jest jednoznaczna, ale o rozwoju MLM mówi się na krótko przed II Wojną Światową. W 1949 roku dwóch młodych mężczyzn: Rich DeVos i Jay VanAndel zostało dystrybutorami Nutrilite, dzisiaj Amway, największej firma MLM na świecie. W ciągu jednej dekady zbudowali oni potężne, prosperujące struktury na terenie całej Ameryki.
Do Polski MLM trafił i zadomowił się na dobre w latach 90-tych. Wtedy jednakże network marketing dopiero raczkował, zaś retoryka wielu firm z sektora MLM pozostawiała wiele do życzenia. Obecnie firmy MLM zdają sobie sprawę z tego, że jedyną strategią gwarantującą długofalowy sukces jest dobry produkt w korzystnej cenie i etyczna sprzedaż, bo nie sztuka zdobyć, sztuka utrzymać klienta.
Sprzedażą bezpośrednią zajmuje się prawie 900 000 Polaków. Oznacza to, że wśród znajomych masz co najmniej kilku konsultantów przedstawicieli handlowych różnych firm, działających w systemie marketingu sieciowego.
Badania przeprowadzone przez brytyjski Instytut Ipsos MORI wskazują, że 79% polskich sprzedawców bezpośrednich uważa, że praca w sektorze MLM umożliwiła im rozwinięcie umiejętności biznesowych. 84% osób zaczęło zarabiać więcej niż w poprzednim miejscu pracy. 85% ceni sobie bycie własnym szefem. 90% odczuwa satysfakcję z wykonywanej pracy, a 78% jest zadowolonych ze szkoleń.
Jeśli zdecydujesz się na prace w takim systemie, jak wybrać odpowiednią dla siebie firmę? Kiedy na rynku polskim znajdowało się tylko kilka firm, wybór był o wiele prostszy. Dziś sprawa nieco się komplikuje. Mamy do wyboru niezliczoną ilość firm a co za tym idzie – również niezliczoną ilość produktów sprzedażowych. Nie wystarczy zdecydować się w swoich preferencjach na kosmetyk czy suplement, bo dylemat- która firma – pozostaje nie rozwiązany.
Dziś najlepszym sposobem jest postawić na wybór lidera. Wybieramy człowieka, który jest wiarygodny. Jeśli osiągnął sukces, to znaczy, że wie jak zbudować lepsze struktury, wie jak zarobić większe pieniądze, można mu zaufać.
Autorytet lidera opiera się na jego profesjonalizmie. Lider buduje wizerunek całej firmy. Jeśli budzi moje zaufanie, to znaczy, że firma jest solidna. Jeśli lider mnie przekonał swoją postawą, to jestem skłonny do podjęcia współpracy z daną firmą, chcę współpracować z danym, konkretnym liderem.
Lider MLM to swego rodzaju nauczyciel, przewodnik, jego postawa i jego system pracy są dla początkujących wzorem do naśladowania. Jeśli lider jest inspirujący, jeśli przyjemnie prowadzi rozmowy, to emocjonalnie wybieram tego człowieka i za nim podążam. Lider MLM to swego rodzaju partner, doradca, który interpersonalnie podchodzi do swojego klienta bądź dystrybutora, jest on również koordynatorem, strategiem, który wyznacza ścieżkę rozwoju swojej grupy. MLM to biznes liderski, bo każdy z liderów jest wizytówką danej firmy, twarzą danego biznesu i przede wszystkim żywą reklamą sukcesu danej struktury.
Jak znaleźć odpowiedniego dla siebie lidera, zajrzyj:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/518
Po czym poznać dobrego lidera, przeczytaj:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/565
Daniel Kubach