Na tworzenie biznesu jest wiele pomysłów. Jedne są skomplikowane, inne proste. Niewątpliwie każdy woli realizować swoje cele w sposób łatwy i prosty. Jeżeli plan marketingowy jest przejrzysty, wtedy szybciej zostanie zrozumiany przez nowego dystrybutora. Dobrze będzie wiedział, co ma robić i na jakie korzyści może liczyć.
Przykładem realizacji idei prostoty w biznesie jest działalność szwajcarskiej firmy NSA AG. Posiada ona swoje przedstawicielstwo m.in. w naszym kraju. W swojej ofercie ma suplementy diety – ekstrakty owoców jagodowych, innych owoców oraz warzyw. Do niedawna firma proponowała tylko te trzy produkty. Obecnie ich gama została poszerzona o żelki dla dzieci, zawierające te same substancje roślinne, które znajdują się w podstawowych suplementach. Niebawem dołączą do nich cztery produkty umożliwiające skuteczne odchudzanie. Są firmy mające w ofercie bardzo wiele artykułów. Wymaga to zaznajomienia się z nimi, uczestniczenia w szkoleniach produktowych. Trzeba też ich wszystkich używać, aby być wiarygodnym podczas sprzedaży. Natomiast niewielka ilość produktów ułatwia skoncentrowanie się na nich.
Rozpoczęcie współpracy z firmą NSA AG nie wiąże się z koniecznością zakupu produktów. Niektóre firmy tego wymagają. Nowa osoba musi wtedy zająć się ich sprzedażą, zamiast poświęcać czas i energię na szkolenia oraz budowanie struktury. Nie dziwi fakt, że dystrybutorzy w takim przypadku wybierają czasami najłatwiejszą drogę – sprzedaż na allegro. Jednak takie postępowanie nie jest zgodne z ideą MLM. Podobnie rzecz wygląda w przypadku miesięcznej kwalifikacji. Tu również firma NSA wybrała rozwiązanie proste, nie stwarzające problemów. Nie stawia wymogu własnej miesięcznej aktywności, aby móc otrzymać prowizję od obrotu wykonanego przez swoją grupę. Dyrekcja firmy wychodzi z założenia, że dystrybutorzy są świadomi korzyści płynących ze współpracy i to stanowi dla nich wystarczającą motywację. Innymi słowy – lepsza marchewka niż kij.
Świadomość korzyści może mieć miejsce tylko wtedy, gdy rozumie się, w jaki sposób można je uzyskać. Dlatego duże znaczenie ma łatwość zrozumienia i przejrzystość planu marketingowego. Taki plan jest w NSA. Ma kilka poziomów prowizji, określonych procentowo, powiązanych z wielkością obrotu. Wynagrodzenie jest naliczane na podstawie różnic poziomów, jakie osiągnęli liderzy i ich dystrybutorzy znajdujący się w pierwszej linii sponsorowania. Będąc na wyższych stopniach planu kariery, przysługują bonusy, również skorelowane z wielkością obrotu grupy. Dużą zaletą tego planu jest trwałość osiągniętego poziomu. Jeżeli obroty struktury spadną poniżej wielkości wymaganej do osiągnięcia określonego progu procentowego, to wynagrodzenie nadal naliczane jest według dotychczasowej stawki. Dla osób, które nie mają jeszcze wystarczających dochodów, aby założyć działalność gospodarczą i płacić składki ZUS, firma przygotowała program, umożliwiający przelewanie prowizji na kartę VISA. To spore ułatwienie.
W MLM jest wielu dystrybutorów, którzy zajmują się przede wszystkim sprzedażą. Również dla tych osób NSA przygotowała udogodnienia. Każda z nich może sama dostarczać klientom suplementy, jednak wyręczyć ich w tym może firma. Otóż umożliwia realizowanie regularnych dostaw wprost do domu klienta. Właśnie to rozwiązanie jest najczęściej wybierane przez dystrybutorów. Korzystają na tym wszyscy. Klienci mają produkty taniej niż przy jednorazowych zakupach. Dystrybutorzy nie muszą co miesiąc dostarczać osobiście klientom produktów. Firma bezpośrednio wysyła im je do domu i sama z nimi się rozlicza. Oczywiście dystrybutorzy otrzymują należną im marżę z tytułu sprzedaży.
Potwierdzeniem słuszności drogi obranej przez NSA jest przyznany firmie niemiecki certyfikat TÜV, za partnerskie podejście do dystrybutorów i klientów. Przedsiębiorstwo istnieje na rynku już 41 lat. To świadczy o tym, że stosowanie prostych rozwiązań przynosi długoterminowe efekty. Jednym z liderów firmy jest Michael Lorenz. Należy on do dziesiątki najlepiej zarabiających liderów spośród wszystkich współpracowników firm MLM w Europie. Zapraszam do przeczytania przeprowadzonego z nim wywiadu, który ukazał się w dwóch częściach na portalu Ranking MLM:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/523
http://www.rankingmlm.com/articles/article/534
Zachęcam także do lektury wywiadu przeprowadzonego z Ernesto Hartog'iem, prezesem NSA Service sp. z o.o., obsługującej polskich dystrybutorów firmy NSA AG:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/337
Tomek Nawrot
tomek@tomeknawrot.com